lördag 19 mars 2011

Hachiko

Har precis sett "Hachiko" - en film regisserad Lasse Hallström, baserad på en verklig händelse.  
"Den lilla valpen Hachiko tappar bort sin slutdestination när den skeppas till USA från Japan. Hans bur faller av bagagevagnen på en perrong i en onämnd småstad och efter lite irrande i mörkret stöter han på den mysige collegeproffesorn Parker Wilson. För både hund och människa är det kärlek vid första ögonkastet. Hachiko växer upp och ett band starkare än något bildas mellan honom och husse Parker. Varje morgon promenerar de tillsammans till tågstationen och varje kväll sitter Hachiko och väntar på att få följa husse hem. Så en dag kommer Parker inte hem igen, men i tio års tid sitter Hachiko utanför stationen på samma plats och väntar på honom. Det här hände i Japan på 1920-talet, inte exakt som i filmen men hunden, en Akita, satt verkligen i tio år och väntade"
 Den riktiga Hachiko och bronstatyn som gjordes i hans ära.
Detta måste vara en av dom finaste och sorgligaste filmer jag nånsin sett! Gullig och hjärtskärande på samma gång. Tårarna bara rann, även efteråt när filmen slutat. Jag skojar inte när jag säger att jag, mamma och mormor (till och med min lillebror fällde en tår!) satt alla i soffan och storgrät. Så jäkla fin film och att hela händelsen har hänt på riktigt gör det så himla mycket finare. Bandet mellan Hachiko och hans husse är helt otroligt, man hoppas att man ska ha ett lika starkt band med sin hund en dag. Bra film för den som gillar bra budskap, sorgliga filmer (och såklart: hundar) ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

❤ Sharing is Caring ❤