måndag 1 oktober 2012

Hemmagjorda Vitlöksbröd

Om det är nånting som min storasyster är bra på så är det matlagning. Spelar ingen roll om det är ett recept eller improviserat. Allt hon gör blir bra! En kväll så serverade hon hemmagjorda vitlöksbröd till maten. Jag tyckte dom var så goda så jag bad henne skicka receptet till mig. 

Jag prövade faktiskt receptet igår kväll. Det var mycket simplare än jag trodde det skulle vara! Och dom blir SÅ goda.

Vitlöksbröden blev en stor hit här hemma. Min lillebror åt t.o.m. 4 stycken!

Här är receptet för er som vill prova själva: 

7 stora frallor
8 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1/2 dl smör- och rapsolja
1 dl persilja torkad eller färsk
Havssalt

Beskrivning

Börja med att värma ugnen till 225 grader
Dessa går snabbt att göra så ugnen bör vara beredd.

Skär frallorna i halvor.


Skala och pressa vitlöksklyftorna.

Blanda med olivoljan, smöroljan och den lätt smulade persiljan. Har du inte torkad så använd färsk finklippt persilja. Bred ut på brödhalvorna. Går bäst med baksidan av en matsked. Strö försiktigt lite havssalt över bröden.

Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter beroende på hur frasiga du vill ha dom. 




2 kommentarer:

  1. Va roligt att du prövade :D Ja, detta är dom godaste vitlöksbröden ever typ haha.. Och tack, va söt du är btw :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Ska se när jag kan pröva din thai kyckling också! :)

      Radera

❤ Sharing is Caring ❤