lördag 18 augusti 2012

DIY: Eyeshadow Palette.

Gör din egen ögonskuggspalett.

Har du som jag att dina hundra ögonksuggor ligger huller och buller i en låda och tar upp en massa onödig plats? Att du tappar lusten att leta efter det du söker när du ser röran? Mina MAC-skuggor ligger så fint i sina palleter men vill du inte köpa en dyr palett så har jag ett tips om hur du enkelt kan göra din egen palett! :) 

Allt du behöver är:
  • Ett tomt CD-fodral.
  • Fint dekorationspapper. (frivilligt)
  • Plattång.
  • Bakplåtspapper.
  • En nål av något slag. 
Börja med att ta CD-fodralet och ta bort fästet där CD:n ska sitta. (Vinkla lite på ena kanten så kommer den upp automatiskt). Välj det papper du vill ha på din palett eller skippa detta steg om du vill ha den genomskinlig. Mät pappret, markera med en penna, klipp ut och limma fast på fodralet (jag valde att ta både fram och bak).
Ta bort alla "extra-delar" från det smink du vill lägga i din palett. (Det varierar förstås beroende på vilket smink och vilket märke du har hur mycket du behöver plocka bort). Det som jag ska använda är ögonskuggor från Loreal Wear Infinte Eyeshadow. På dom kan man bara ta bort locket.

Klipp ut en liten bit bakplåtspapper. 
Lägg ögonksuggan (eller vad du nu ska använda) med bakplåtspappret på plattången. Det kan variera hur länge den ska ligga men jag körde på högsta värmen i ca 15 sekunder. (Om du inte har en plattång kan du använda en tändare istället. Skippa bakplåtspappret och håll tändaren några cm under ögonskuggan i några sekunder).

Ta bort pappret och öggonskuggan från plattången. Ta din nål och peta försiktigt i hörnen av varje ögonskugga och försök putta upp skuggan. Är den mycket svår att få upp är det bara att lägga den på plattången en stund till. Tänk på att inte försöka bryta upp skuggan för snabbt, då finns det en risk att plåten som den ligger i böjs och skuggan går sönder.
 Här har vi nu ett tomt fodral!
 Och mina skuggor.

Nu är det bara att organisera hur du vill ha dina skuggor i palleten och limma fast eller ta dubbelfästande tejp. I den här palleten hade jag tänkt ha mina varma och lite mer naturliga skuggor. Jag har även gjort en annan som jag ska ha mörkare skuggor i.
Hoppas att ni tyckte om det här tipset! 
Får se om jag kommer med mer tips i framtiden. ^^

3 kommentarer:

  1. Smart ide! Vart köpte du ditt papper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte det i en butik som heter Joanns när jag var i Los Angeles.

      Radera

❤ Sharing is Caring ❤