torsdag 2 december 2010

Allergisk mot svart?

Ja, man kan faktiskt vara allergisk mot färgen svart. Om jag använder svarta nederdelar utan att dom är tvättade med ett speciellt tvättmedel och om jag inte smörjer in benen varje morgon/kväll med lotion så blir jag jättetorr och röd och det kliar som fan. Det brukar oftast bli så att jag kliar så mycket att jag börjar blöda.. :/ Och om jag bär svarta nederdelar flera dagar i sträck så får jag nässelutslag. Det är inte roligt. Jag får även nässelutslag när jag blir stressad, har jag märkt. Det var för ca 3 veckor sedan och jag var jättenervös för jag skulle till jobbet och jag skulle få sälja saker själv för första gången. Jag tar på mig ett par svarta jeans och åker iväg. När jag kommer hem igen så byter jag om och det kliar på ena benet men det syns inget så jag kliar mig bara lite lätt. Sen börjar det klia ännu mer och när jag tittar på benet igen så såg mitt ben ut så här..
Jag hade sammanlagt 17 st kliande nässelutslag runt hela vänstra foten och benet. Dom försvann efter nån vecka men det är inte alls kul att ha dem. Jag har haft problem med såna utslag i nått år nu. Oftast bara 1 eller 2 st åt gången men det har aldrig varit så många på en gång. Sen dess har jag inte vågat använda svarta jeans (svarta jeans är egentligen något av det värsta man kan bära). Sen när utslagen försvann & jag började tvätta kläderna med parfymfritt tvättmedel så har jag inte haft några problem. Hoppas det fortsätter så...

4 kommentarer:

  1. jag har typ 4 sanna utslag pa magen just nu! hade pa mig ett otvattat linne o de e val darfor :/ kliar som tusan o ser ut typ som myggbett. du behover inte ta bort nat pa FB, men din blogg adress star val dar? sa da kan ju folk darifran kolla har.

    SvaraRadera
  2. Ja precis! Ser ut som myggbett men kliar 1000 gånger värre. Cortison-salva brukar hjälpa och så sätter jag plåster över så att man inte ska vara där och klia hela tiden..

    SvaraRadera
  3. Rebecka Karlsson7 maj 2012 kl. 10:03

    http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12911079.ab det tog mig fem år innan jag fick reda på att jag var jätteallergisk mot svart (eller ämnet som oxiderar i mörka färger och gör dem mörkare: parafenylendiamin). Jag fick verkligen stå på mig hos otaligt många läkare och till slut kräva ett omfattande epikutantest på ryggen. Jag är nu, efter flera år, relativt symptomfri men det har tagit tid. Dock har jag nu utvecklat en ny överkänslighet mot ngt okänt och väntar än en gång på tid hos hudspeciallisten. Har fått tid i JUNI....
    Ta hand om dig / Rebecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gått till någon läkare än, för tur för mig så har jag inte fått några utslag på ett tag. (fast bara för att jag sa så, så kommer jag väll få en massa utslag imorgon, haha).

      Jag är nog inte lika överkänslig som dig, för jag får bara utslag när jag har på mig svarta byxor (framförallt jeans) som inte är tvättade och när jag har på mig åtsittande byxor och blir varm.

      Tack så mycket för din kommentar och ta hand om dig också!

      Radera

❤ Sharing is Caring ❤