torsdag 15 november 2012

Breaking Dawn Part 2 review

The end of en era.

Jag befinner mig lite grann i chock-tillstånd.
Jag har ännu inte hunnit smälta allting,  att Twilight-serien faktiskt är slut nu.
Dom här 4 böckerna och 5 filmerna och alla dess karaktärer som vi har fått följa har blivit en så stor del i mitt liv att jag inte vet hur jag ska bearbeta allt det här. Låter jättetöntigt kanske, men det är så jag känner. Som säkert med många andra så har Twilight haft en så stor influens i mitt liv och faktiskt kanske lite format mig till den jag är idag. Och jag är glad för det.

MEN - Nu vidare till filmen.

Är 1000% nöjd med filmen. Dom kunde inte ha gjort den bättre. (Eller jo, dom kunde ha gjort den en timme längre) ;) Det enda jag vill klaga lite på är animationen av Renesmee. Det är meningen att hon ska vara jättesöt och bedårande men animationen förstör den känslan för mig. Det ser aldrig äkta ut -enligt mig (förutom när hon blir äldre mot slutet av filmen). Men allt annat är så bra så jag glömmer att bry mig. Mackenzie Foy gör ett supert jobb som Renesmee. Annars var all bra med filmen. Det flöt på hela tiden (ibland kanske lite för snabbt men så blir det).

Vill inte avslöja för mycket för er som inte sätt den än så därför har jag skrivit den del av texten som avslöjar delar ur filmen med vit text, så dom som har sätt filmen eller vill läsa texten ändå kan bara markera för att se.

*MAJOR SPOILER ALERT*
>I slutet av filmen när det är dags för striden så åkte hjärtat i halsgropen på mig när dom ryckte bort huvudet på Carlisle. Har nog aldrig mått så dåligt av en film som jag gjorde då. Och sedan dödades Jasper och helt plötsligt dog Seth och Leah faller ner i lava!?? Det ända jag kunde tänka var "har man ens tillåtelse att ändra såhär mycket?? Hur fan gick författaren med på det här!?" Men sen när man får se att allt bara var en av Alices visioner så tänkte jag på en gång: Briljant! Så jäkla smart. Så tekniskt sätt så ändrade dom slutet- fast ändå inte. ;) <

I boken så strider dom ju aldrig, utan dom pratar endast. Tråkigaste slutet nånsin i en bok. Det blev... för perfekt. Är inte alls nöjd med hur Stephenie avslutade bokserien. Tvisten i slutet av filmen däremot är ju bara för AMAZING. Krigscenen är både det värsta och det mest fantastiska jag sett. Och när eftertexterna började rulla och dom visade bilder på alla karaktärer med Christina Perris "A thousand years (2)" spelandes i bakgrunden så kunde jag inte hålla mig längre och glädjetårarna kom. Hade en sån fantastisk känsla när jag gick därifrån. Kunde inte ha varit nöjdare och mer deppad. Vad är ordet på svenska?

Bittersweet.

Vill så gärna gå och se den igen. Kommer omöjligt kunna hålla mig tills den släpps i butik.